۲۳ آبان ۱۳۹۱، ۸:۲۱

به مناسبت روز جهانی فلسفه/

گزارشی از برگزاری روز جهانی فلسفه در 10 سال اخیر

گزارشی از برگزاری روز جهانی فلسفه در 10 سال اخیر

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: روز جهانی فلسفه از سال 2002 گرامی داشته می‌شود و همه ساله در کشورهای مختلف از جمله ایران برنامه‌هایی در این روز برگزار شده است.

روز جهانی فلسفه از سال ۲۰۰۲ گرامی داشته می‌شود و همه ساله در کشورهای مختلف از جمله ایران و به ویژه موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برنامه‌هایی در اینباره برگزار شده و می‏شود. روز جهانی فلسفه در سال2002 در ایران در محل موسسه برگزار شد.

سال 88 هم همایشی بزرگ با موضوع “فلسفه اسلامی و چالش های جهان امروز ” در تهران و همدان برگزار شد که در آن در حدود 130 مقاله از جمله 38 مقاله از اساتید خارجی ارایه شد. موضوع همایش سال89 که روز جهانی فلسفه در ایران برگزارشد “فلسفه؛ نظر و عمل” با توجه به چالش‌های جهان امروز بود که در ۱۴ محور برگزار شد. موضوع این همایش با مشورت اساتید و روسای گروه‌های فلسفه ایران تعیین شده بود که در نهایت در روزهای 30 آبان و اول و دوم آذرماه در 7 نشست همزمان در کتابخانه ملی برگزار ‌شد. درحاشیه برگزاری روز جهانی فلسفه نمایشگاه دستاوردهای فلسفه در ایران بر پاشد در این نمایشگاه کتابهایی در زمینه فلسفه و علوم وابسته عرضه شد. 

در مذاکراتی که مؤسسه پیش از این در سال 2008 با معاون علوم انسانی و اجتماعی وقت یونسکو، آقای پیر سانه داشت درباره برگزاری روز جهانی فلسفه در ایران صحبت شد و با آنها مکاتباتی شد. در نهایت یونسکو در نامه‌ای در ژوئن 2008 رسماً موافقت خود را اعلام کرد و پس از آن مؤسسه موضوع اصلی همایش یعنی “فلسفه، نظر و عمل” و14 محور اصلی آن را اعلام کرد.

البته باید یادآور شد یونسکو از میزبان بودن ایران منصرف شد ولی انصراف یونسکو از همکاری در برگزاری این همایش تاثیری در روند کار نداشت تقریباً‌ همه میهمانان خارجی در همایش حضور داشتند و همکاری خوبی از طرف اساتید و صاحب نظران در برگزاری این همایش صورت گرفت.

از سال 2002 میلادی که روز جهانی فلسفه توسط یونسکو اعلام شده روز پنج شنبه هفته سوم ماه نوامبر هر سال از سوی یونسکو روز جهانی فلسفه نامگذاری شده است. در این‌ روز یک کشور میزبانی بین المللی این رویداد را بر عهده دارد و کشورهای تابعه یونسکو نیز باتوجه‌ به موضوع مشخص شده برای آن سال، مراسم این روز را برگزار می‌کنند.

 دراولین مراسم رسمی در این‌روز که در 21 نوامبر 2002 در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد. مدیرکل یونسکو در پیامی که به این مناسبت فرستاد. اعلام کرد "بسیاری از مردم سؤال می‌کنند چه نسبتی بین فلسفه و یونسکو است؟ و پاسخ من این است که چطور است از این موضوع به‌عنوان ستون و پایۀ اساسی برای صلح استفاده کنیم". او در ادامه از تمامی اعضاء می‌خواهد که با برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها و روابط متقابل زمینۀ ارتقای این مهم را در جامعه هموار کنند.
 
از آن زمان تا کنون هر سال کشورهای عضو به مناسبت این نام‌گذاری فعالیت‌های علمی، آموزشی و فرهنگی مختلفی را طراحی و اجراء کرده‌اند. به‌علاوه در هر سال نیز همایش اصلی و محوری این روز در یکی از کشورهای عضو برگزار شده است.
 
همایش اصلی این روز از سال 2002 تا 2005 در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد و پس از آن در سال‌های 2005 در کشور شیلی، 2006 در کشور مراکش، 2007 در کشور ترکیه، 2008 در کشور ایتالیا با موضوع "حق و قدرت" و 2009 در کشور روسیه با موضوع "فلسفه در گفتگوی فرهنگ‌ها" برگزار شد.درسال 2010 در ایران و درسال 2011در هند بود که این کشور به خاطر مسائل پیش آمده سال قبل روز جهانی فلسفه برای ایران از میزبانی انصراف داد. امسال نیز این مراسم درمقر یونسکو و در ایران و کشورهای مختلف برگزار می‎شود.

امسال و به مناسبت این روز یونسکو بنا دارد تا دو نشست را در مقر این سازمان برگزار نماید. نشست اول یونسکو در روز پنج شنبه 25 آبان ماه برگزار می شود. در این نشست مسئولیتهایی که در قبال نسلهای آینده و در قبال جوانان وجود دارد مورد بررسی قرار می گیرد.

در این نشست موضوع آموزش فلسفه به بچه ها مورد توجه جدی خواهد بود.

موضوع اصلی روز جهانی فلسفه امسال "نسلهای آینده" است. یکی از دلایل انتخاب این موضوع، دغدغه و نگرانی در مورد توسعه پایدار برای نسلهای آینده است.

مسائل مربوط به توسعه پایدار پرسشهایی را ایجاد کرده است که این پرسشها ماهیت اخلاقی و فلسفی دارند.

برگزاری روز جهانی فلسفه در سال جاری همزمان با سیصدمین سال تولد ژان ژاک روسو نیز است که این مناسبت نیز در یونسکو گرامی داشته خواهد شد.

کد خبر 1732892

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha